moderne minimalisme

JOSEPH

Om Joseph

i 1966 åpnet Joseph Ettedgui frisørsalongen Salon33 i London. Han begynner å dra på motevisninger I Paris og blir inspirert til å selge strikk fra den japanske designeren Kenzo fra utstillingsvinduet I salongen. Det ble en umiddelbar suksess.

På starten av 70-tallet gjør han om salongen til en boutuqe han kaller JOSEPH og åpner fire ytterligere butikker rundt om i London. Visjonen hans for butikkene er at de skal minne mer om et magasin enn en butikk. Steder der du kan bli inspirert og få nye ideer. Ettedguis kuraterte univers inkluderer radikale designere som Azzedine Alaïa og Yohji Yamamoto, i tillegg til unge nye designere.

Det er ikke før i 1983 at Joseph lanserer et eget strikkemerke, JOSEPH TRICOT, som utvikler seg til ready-to-wear kolleksjoner med luksuriøs moderne base under navnet JOSEPH. Ettedguis påvirkningskraft øker og han inspirerer til et skifte fra 80-tallets glitter og glamour til moderne minimalisme.

I 1996 ser JOSEPH-logoen dagens lys, sammen med den stripete visuelle kommunikasjonen skapt av Teresa Roviras.

JOSEPH holder seg like relevant år etter år ved å holde fokus på kompromissløse kvaliteter, luksuriøse detaljer og tidløse snitt.

JOSEPH Atelier

Atelieret til JOSEPH ligger ved bredden av Saint-Martin kanalen i Paris. Her skapes alle merkets kolleksjoner. Teamet med dyktige håndverkere bringer designernes skisser til live, de eksperimenterer med tradisjonelle teknikker for å perfeksjonere konstruksjonen og passformen til hver kolleksjon. Dedikasjonen til håndverket deres kan synes i hvert enkelt plagg.

1993

Er året da JOSEPH åpner sitt designstudio i Paris som han senere ekspanderer til å huse også hans atelier.

9 uker

tar det å lage en kolleksjon fra atelieet.

450 meter

av calico (bomullslerret) blir brukt hver sesong for å perfeksjonere konstruksjonen og passformen til hvert plagg.

10

ekstremt dyktige håndverkere jobber med å realiseringen og ferdigstillingen av hver kolleksjon.